Plata pensiilor pentru românii din străinătate, pe baza certificatului de viață

Plata pensiilor pentru românii din străinătate, pe baza certificatului de viață

Românii din străinătate care au dreptul la pensii și la alte prestații de asigurari sociale vor putea încasa aceste drepturi chiar dacă reşedinţa lor este pe teritoriul altui stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European.

Potrivit prevederilor Regulamentului Consiliului nr.883/71, persoanele care au dreptul la prestaţii de invaliditate, de bătrâneţe sau de urmaş şi la ajutoare de deces vor primi aceste drepturi chiar dacă au reşedinţa în alt stat membru al UE sau al Spaţiului Economic European, informează ziarulromanesc.ro.

Pentru a li se achita prin transfer bancar sumele la care au dreptul, beneficiarii vor confirma informațiile bancare completând formularele de legătură primite de la instituţiile de asigurări sociale de pe teritoriul statului de reşedinţă.

Pentru beneficiarii care locuiesc în Germania, transferul va avea loc în euro, potrivit Ghidului lucrătorului român în Germania.

Titularul drepturilor va trebui să completeze o declarație de transfer în străinătate a drepturilor cuvenite și să o trimită la sediul casei teritoriale de pensii. Declarația se poate depune și prin mandatar desemnat cu procură specială. Declarația va fi însoţită de un document care să confirme detaliile bancare şi de o copie a actului de identitate sau altor documente care atestă domiciliul actual al titularului.

Declaraţia şi documentele care o însoţesc pot fi transmise și prin poştă sau prin e-mail, prin scanare şi transmitere la adresa electronică oficială a casei teritoriale de pensii.

Ca instrument de verificare administrativă va fi utilizat certificatul de viaţă. Certificatul de viaţă va fi emis în dublu exemplar, un exemplar urmând să rămână la casa teritorială de pensii, însoţit de dovada comunicării (confirmare de primire sau recomandată). Certificatul va fi transmis beneficiarilor nerezidenţi în versiune bilingvă (română şi o limbă de circulaţie internaţională).

Pentru a putea încasa drepturile cuvenite, beneficiarul va trebui să transmită anual, până cel târziu la data de 31 decembrie a fiecărui an, un certificat de viaţă. Casa teritorială de pensii competentă trebuie să expedieze beneficiarului, în luna octombrie a fiecărui an, la adresa sa de reşedinţă sau la domiciliul său, după caz, un exemplar al certificatului de viaţă completat în partea A, indicând data limită de transmitere a certificatului de către beneficiar. Titularul drepturilor trebuie să completeze partea B a certificatului de viaţă în faţa unei autorităţi legale de pe teritoriul străin unde locuiește.

Costurile aferente transferului în strainatate al pensiilor şi al altor drepturi de asigurări sociale sunt suportate de beneficiari, prin diminuarea sumelor care fac obiectul transferului, cu excepţia situaţiilor în care se prevede un alt procedeu, potrivit clauzelor instrumentelor juridice cu caracter internaţional la care România este parte.


loading...

Adauga si tu un comentariu!

comentarii

Leave a Reply

Your email address will not be published.